'Parfymen' - Patrick Süskind

Parfymen handlar om Grenouille som föds under en träbänk i Paris på 1700-talet. Hans mor lämnar honom att dö men upptäcks och döms till döden. Han växer upp hos olika människor, som alla tycker att han är obehaglig och därför helst gör sig av med honom. Anledningen är att han inte har någon kroppslukt, i gengäld har han världens bästa luktsinne. Detta hjälper honom att överleva men driver honom också till att begå fruktansvärda handlingar.

Parfymen är en av de märkligaste böcker jag har läst. Den påminner lite om 'Den Vidunderliga Kärlekens Historia' då båda handlar om människor som har speciella gåvor. Jag brukar ha lite svårt för böcker med inslag av det övernaturliga men här tar det inte över historien, det är mer som en krydda. Parfymen rekommenderas starkt en sommar som denna då man inte vill göra annat än ligga i solen och läsa!

parfymen


Kommentarer
Postat av: h

en vän till mig har utnämnt parfymen till sin favoritbok. jag hittade ett ex på bokborden på drottninggatan förra året men det står fortfarande oläst i hyllan.. kanske dags att plocka fram den ändå.

Postat av: Karin

Jag har just läst boken och tycker att den inte hade såmycket bra innehåll över huvud taget. Skulle inte rekommendera andra att läsa den eftersom den mest äcklar läsaren. Förstår inte riktigt hur man kan tycka att den är bra.

2006-09-24 @ 20:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback