Nörd vs. Tönt

Den som läser min blogg regelbundet (om någon nu gör det?) har kanske märkt att ordet nörd förekommer ganska frekvent så jag tänkte att det kanske passar sig att precisera skillnaden mellan en nörd och en tönt för dem som inte känner till den. Det kan nämligen verka något konstigt att jag kallar mig själv för nörd om man tror att det är samma sak som tönt (något som ingen vettig människa skulle kalla sig själv). Så här kommer nu skillnaden:

En nörd är en person som är väldigt insnöad på en viss sak och ofta också kan väldigt mycket om denna. Tänk musiknörd, datornörd, frimärksnörd...

En tönt, däremot, är en person som inte har någon koll på hur omgivningen ser på honom/henne. En sån som i filmer ofta porträtteras med byxorna för högt upp (inte på ett moderiktigt vis, bör tilläggas), glasögon, tandställning och som ofta snubblar. En person med noll koll helt enkelt. Clueless, för att citera en underbar film.

En nörd behöver således inte vara en tönt och tvärt om är en tönt nödvändigtvis inte en nörd. Dessa två kan dock sammafalla i en och samma person.

Detta lilla inlägg för att förklara varför jag ibland beskriver mig själv som en nörd, nörd behöver alltså inte vara ett negativt ord, för mig är det inte det i alla fall. Jag vill gärna vara en musiknörd, overallnörd återstår att se, hittills har jag sett det som något negativt så overalltönt hade nog varit ett mer passande ord. Men vem vet, overallnörd kanske blir det nya svart?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback