Nördlitteratur

Nu när jag har blivit nörd så måste jag ju läsa nördböcker också, läste ut min första för några dagar sen, det var David Bodanis 'E=mc2' . Den var faktiskt både bra och underhållande, inte alls tung och trist som man kanske kan tro med tanke på att den handlar om en ekvation. Det var dock lite pinsamt att ta upp den på tunnelbanan och jag har fått en och annan kommentar i stil med 'Vad seriös du är då!'. Och det är klart att man lär sig en del, bland annat vad de olika symbolerna står för och vad ekvationen egentligen innebär, men den handlar också om de många personer som på ett eller annat sätt medverkat till relativitetsteorins uppkomst och även en del om atombomber och hur de fungerar. Jag rekommenderar denna bok för alla som vill känna sig lite upplysta, även vanliga människor (i motsats till nördar då alltså).

Jag har även två andra nördböcker på lager, 'Elektricitet', även den skriven av David Bodanis och Ulf Danielssons 'Stjärnor och äpplen som faller'. Lite intressant är förresten att jag på ett eller annat sätt fått alla dessa böcker av min nördvän
Annelie (hon kanske till och med är nördigare än vad jag är - hon går maskin).

einstein     elektricitet     stjärnor

Kommentarer
Postat av: annelie

som jag ser det så är "E=mc^2" mer kulturhistoria än fysik. och "elektricitet" är Ännu mer kulturhistoria.
"Stjärnor och äpplen.." har jag inte pallat att läsa ut än.. den är nog nästan för poetisk..


& tunnelbanekommetarer: fodral! that's all i've got to say!

Postat av: annelie

Elektricitet har ju jag ganska lite ansvar för.. Vi blev mer eller mindre påtvingade den.. men inte går vi el för det!

2006-10-25 @ 21:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback