Ode to Stockholm

När jag först fick höra talas om den utbildning jag nu går och insåg att det var vad jag ville göra, reflekterade jag inte ens över möjligheten att söka till den. Min enda tanke var att det var synd att den fanns på KTH i Stockholm eftersom jag inte kunde tänka mig att bo där (eller ja, HÄR numera). När så den 15 april närmade sig och det var dags att söka utbildning till hösten gick jag i alla fall och pratade med en ansvarig för den utbildning jag tänkt söka till på Uppsala Universitet. Av det mötet framkom att jag i princip tänkte hoppa på samma utbildning som jag hoppat av ett år tidigare, jag höll alltså på att göra om samma misstag ingen - börja på en utbildning som jag inte hade en aning om vad den handlade om. Dessutom har jag inte råd att hoppa av en till utbildning. I panik kontaktade jag KTH för att få lite info, kort därefter hade jag varit 'student för en dag', pratat med studievägledaren och varit på sista minuten-info. Jag förstod ganska snabbt att detta var utbildningen för mig.

Nu, efter en sommar av nervositet, hundra olika planer för hösten och i slutligen ett besked om att jag blivit antagen, sitter jag nu här i mitt andra hands-studentrum i Bergshamra.

På vägen hem från tunnelbanan, helt slut i huvudet trots att jag inte uträttat ett skit idag, handlade jag för första gången frukt och grönsaker i ståndet på torget och det var då jag insåg att jag verkligen trivs här. Jag pluggar något jag är intresserad av, jag har en bra klass, bor i en trevlig korridor i ett mysigt område och Stockholm är inte alls så hemskt. Inte alls faktiskt, det är snarare hur bra som helst! Allt finns här och staden är inte alls så stor och opersonlig som jag trodde att den skulle vara. Nu när jag lärt mig hitta lite, lärt känna platser och människor, har jag upptäckt hur underbar denna stad är.

I eftermiddags, när jag borde ha pluggat, tog jag en promenad ner till vattnet (tror det heter Edsviken(?), som badplatsen hos mormor och morfar alltså) och spanade ut över Inverness (ja, det finns faktiskt en plats i Danderyd som heter så!). Helt underbart! I helgen planerar jag att ta en långpromenad till Ulriksdals slott, kanske med Linnéa om hon kommer hit!

Nu plugg. Dugga imorgon. Fred ut.

Kommentarer
Postat av: annelie

åh, du är så positiv att jag blir alldeles nykär i stockholm!

http://www.rosendalstradgard.se/section.php?id=0000000014
dit ska vi sen!

& glöm inte alla gratismuseer, innan blåisarna tar bort och tar betalt!

2006-09-21 @ 22:35:06
Postat av: Johanna

Ja visst är det en fin stad! Snart flyttar vi också dit!

2006-09-22 @ 18:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback