Planering

Sitter och försöker uppbåda lite entusiasm för att skriva en uppsats till min planeringskurs, men det enda jag kan tänka på är att jag tackar gud (läs: mig själv för ett år sen) för att jag inte valde stadsplanering som inriktning vilket jag tänkte göra när jag började på KTH.

Rapporten jag ska skriva har det upphetsande namnet 'Key challenges for rural planning and development in Northern Ireland' och ska skrivas utifrån några (i och för sig något intressanta) fältresor vi gjort. Och man behöver väl inte vara kvantfysiker för att fatta vad som kan vara dessa 'key challenges', typ behålla befolkningen, fixa jobb och infrastruktur, och det är heller inte däri problemet ligger. Problemet är så klart att jag inte bara kan påstå och utveckla detta utan att referera till forskning, d v s jag måste läsa ett 20-tal 500 sidor långa PDF:er för varje mening jag skriver. De flesta av dessa kommer dessutom inte fram till någonting, mest bara att det kan vara på det ena viset men sen har vi ju den här byn som visar på motsatsen o s v. Dessutom är det urbota tråkig läsning, jag läser hellre om 'Liftarens guide...' och
det vet vi ju hur mycket jag gillar den.

Jag vet alltså att detta är hur man bedriver akademiskt arbete och att man inte bara kan sitta och hitta på saker, det är bara det att detta är bland det mest plågsamma sakerna jag gjort i mitt liv.

Nu hoppas jag att ingen stadsplanerare missförstår mig, jag tycker inte på något sätt att det arbete ni gör är värdelöst, tvärt om - jag har fått samma respekt för er som jag har för naturresursteknikerna. Ni är jätteviktiga och jag är så oerhört glad att ni finns som tycker att detta är kul och intressant för jag pallar det helt enkelt inte.

Åter till helvetesuppsatsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback