Bättre upp andra gången gillt!

Igår försökte jag mig på att jogga igen, med en annan taktik, började med att gå fort för att värma upp, sen joggade jag i 8km/h istället, klarade 30 min! Så nöjd! Så allt det där om att jag trott att jag inte kan jogga får jag nog ta tillbaka, har bara gått ut alldeles för hårt i början. Hade till och med klarat mer är 30 min i den hastigheten så nästa gång blir det 8,5km/h, öka sakta, sakta var det. Simmade en kilometer efter det också eftersom jag nu följt Johannas råd och införskaffat en badmössa i silicon, skönt (att simma alltså, inte siliconet).

Idag ska jag ut och traska i Cavehill som är en del av bergen här utanför Belfast. Vilken hurtbulle jag blivit!

Kommentarer
Postat av: annelie

jogging och löpband och öka farten är ett jävla gissel.



hjärta/lungor orkar, men de där jävla senorna och ligamenten i benen är så långsamma på att fatta grejen.



att jogga 8km/h 30 minuter och sen nästa gång 8,5 tycker inte kroppen är "öka sakta", den tycker typ "WTF, eeh?" har jag märkt :(



så hellre typ 30 minuter 8.0 en vecka, sen känn hur benen känns, öka på tiden lite, kanske 40 minuter, nån vecka till, kanske öka hastigheten första 10, blablablablabla..



ont i knäna = jobbigt har jag märkt.

Postat av: Sandrine

Yeay! Har jag en löpbandsjoggarkompis? Grand! Ok, så jag kommer att sabba allt igen om jag försöker öka alltså? Men pallar inte jogga mer än 30 min, så spännande är det inte, kanske om jag ökar med 0,1 varje gång? Får prova mig fram. Är dock väldigt rädd om mina knän, sägs vara helvetet att paja dem så det vill jag inte vara med om...

2009-02-28 @ 17:42:04
URL: http://sandrine.blogg.se/
Postat av: johanna

Jag skulle öka tiden om det går, inte sträckan, men det gäller ju att hitta en schysst runda. (Fast du springer kanske bara på löpband?) Så gjorde jag när jag joggade en gång i tiden, det funkade bra för kroppen. När man hittat ett bra tempo att lunka på i så är det bättre att lunka på i samma tempo en bit till än att öka. Har jag hört. Sen brukar man ändå öka sitt tempo med tiden utan att man tänker på det. Har också hört att det är någon slags magisk gräns vid 40 minuters träning, men om du inte pallar mer än 30 minuter så fattar jag verkligen det. Personligen klarade jag knappt fem minuters uppvärmning på ett löpband på den tiden jag gymmade, det enda som är tråkigare än det enligt min mening är träningscykling... (Jag är inte en löpbandsjoggarkompis...)

2009-02-28 @ 18:43:43
URL: http://elsajohanna.blogspot.com
Postat av: annelie

yeah, löpband! men jag längtar ut! utomhuuus :D



testa att öka lite och se hur det känns.



jag blev ju kaxig i början och typ "det här går ju skitbra! :D" och sprang en mil efter bara någon veckas träning. det kändes ju ok då men sen kunde jag inte gå ordentligt i flera dagar.. :(



jag skulle väl säga att 330 är bättre än 245 :) så hinner just allt det där andra i kroppen med..



så ska man ju värma upp också, och allt sånt..



men testa kanske, 10 min 8, 10 min 8.2, 10 min 8.0 ? då händer ju något litet, utan att det blir "wft, eh?"





jag har ju gett mig in på dumheten halvmaraton i september, så jag plöjer mycket löpfakta numera..

2009-02-28 @ 21:44:17
URL: http://oppladdningen.blogspot.com
Postat av: annelie

det skulle ju stå "3 gånger 30" och "2 gånger 45" ...

2009-02-28 @ 21:45:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback