Queen's University

Min far ville höra om hur det är att gå i skolan här så det ska han väl få veta.

Jag läser fem kurser samtidigt, som alla går över hela terminen, för att komma upp i heltidsstudier. Det är tre kurser i ettan på Civil Engineering (Solids & Structures, Engineering Design och Construction Practice), en kurs i trean på Civil (Management & Economics) och en i ettan på Planning (Contemporary Issues in Urban & Rural Planning). Detta betyder att jag största delen av tiden pluggar med 19-åringar, och det märks. På Civil är dessutom 80-90% killar, så det är lite höhö-stämning ibland och folk verkar ganska oengagerade, ingen ställer frågor eller svarar på lärarens frågor.

Föreläsningarna hålls i stora salar med gamla träbänkar som är sjukt osköna att sitta i, men det är fint, känns genuint och som ett riktigt universitet. Vi har ingen kursliteratur men får en massa referensliteratur som man kan kolla upp om man vill så föreläsningarna är viktiga. På vissa tar de även närvaro och hög närvaro kan höja ens betyg i kursen. Jag tycker att det faktiskt känns lite mer akademiskt att inte ha någon anvisad kursliteratur, det gör att man ska kolla upp flera olika och inte blir matad med en författares uppfattning om saken. Kräver dock mer av studenten och det kan ju vara jobbigt.

Det verkar också som att det är mer pratiska moment här, i design-kursen håller vi på och ritar och ska bygga ett torn av papp, vi har en bit 30*85 cm och får använda tejp, tråd, häftstift och lim och tornet ska vara minst 1,5 m högt och klara en last på 5 N, får se hur det går!

I management-kursen har jag en otroligt dålig föreläsare, han skriver exakt det han ska säga i ett dokument som vi ska skriva ut och ta med till föreläsningen, det är bara det att han har gjort en lucktext av det så man måste komma dit bara för att fylla i orden som saknas, men han broderar inte ut texten på något vis utan läser i princip bara rakt av och på over headen ser man de saknade orden markerade, hur sjukt är inte det? Pedagogik på hög nivå, haha!

Planeringskursen verkar soft, mer diskussion och en skön föreläsare, vi ska också åka på tre fältresor, kul!

Hmm, vad mer? Vi har inga mikrovågsugnar så alla (läs jag) går hem eller äter chips till lunch (läs folk härifrån).

Har hittills inte haft någon kvinnlig föreläsare, men de är ju i och för sig inte så vanliga på KTH heller, min advisor är en kvinna i alla fall, hon är från planering.

Vad jag vet måste man inte kalla föreläsarna för Sir eller liknande, eller jag hoppas inte det för jag har inte gjort det och ingen har blivit arg än.

Kanske kommer vidare rapport sen när jag gått ett tag, detta var allt för nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback