Att läsa på engelska/originalspråk

Under tiden i Belfast har jag mest läst böcker på engelska, detta främst för att jag inte tog med mig några böcker och att det är lättast att få tag på, tror inte jag hittat en enda bok på svenska, så har jag ju inte letat heller i och för sig. När jag var hemma över påsken köpte jag dock med mig lite svensk litteratur, både skrivna på svenska och översättningar, saknade att läsa på svenska, det går ju så mycket fortare. Hade ett tag en idé om att det är bäst att läsa på originalspråk så långt det är möjligt, i samma veva köpte jag Françoise Sagans Bonjour Tristesse på franska, den är ännu oläst, ska ta tag i den i sommar. Men nu tror jag ändå att jag tänkt om, visst, vissa böcker känns bättre på engelska. Kommer att fortsätta läsa Harry Potter och Twilight-serien på originalspråk (sen är det ju inte så svårläst heller), chick-lit (som blir för töntig översatt) och även klassiker som Austen, Brontë-systrarna, Joyce m fl. Resten tror jag att jag lika gärna kan läsa på svenska. Dessutom aktar jag mig noga för att läsa exempelvis Dostojevskij eller Kafka på engelska, det vore väl bara dumt, eller? Hur läser ni?

Har blivit väldigt inne på läsning sen jag skulle skriva min fältrapport förra veckan och istället satt och registrerade allt jag läst på
bok.nu, boktipset.se och visual bookshelf på fejjan. Inte helt säker på att jag hade gjort det om det inte varit för det tråkiga plugget - eller kanske ändå, det är lite trevligt att kunna hålla koll på vad man läst, jag är annars dålig på det. Men då hade jag nog nöjt mig med en av dem.

Kommentarer
Postat av: Pierre Rivoire

salut Sandrine

De retour au boulot, j'en profite pour t'envoyer un mot. Merci pour un séjour sympa en Irlande, même si c'était un court séjour on a eu le temps de voir un peu du pays et des villes. Par curiosité je suis allé voir sur le net le "sticky toffee pudding" et j'y ai trouvé plein de recettes, finalement la base ce sont des dattes pilées ou mixées et la sauce c'est ce qu'on appelle en suèdois kolasås, c'est pas impossible que j'essaie d'en faire la semaine prochaine en cuisine. Hier à l'aéroport de Dublin, juste avant de partir j'ai vu des huitres dans un "sea-food bar", quand j'ai vu le prix, j'ai pensé que la prochaine qu'on descendra en France j'achêterais un peu de Guiness et je goûterais avec Gilles ou Pierrot. Donne bien le bonjour à Julie de notre part ce fut sympa de rencontrer une bysontine...et faudra pas qu'on oublie d'aller lui rendre visite un de ses quatre! Ici le printemps arrive à grands pas, les arbres fleurissent et les oiseaux chantent à tue-tête, c'est donc parfait.

Au plaisir de te lire et surtout à bientôt.

Je t'embrasse. Papa Pierre

2009-05-06 @ 10:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback